استارت آپ (به انگلیسی: Startup یا Start-up) را به فارسی به شرکت نوپا ترجمه کردهاند.
اگر چه در تعریف استارت آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر، حول این زمینهها شکل گرفتهاند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره میشود که استارت آپ باید در حوزه فن آوریهای نوین فعال باشد.USSBA یعنی مرکز کسب و کارهای کوچک در آمریکا استارت آپ را یکسری کسب و کارهایی معرفی میکند که براساس فناوری و تکنولوژی ایجاد میشوند، که پتانسیل بالایی در جهت رشد در آینده دارند. اریک رپس نویسنده معروف، استارت اپ را کسب و کاری برای ارائه محصول جدید یا خدمتی نو معرفی میکند. همچنین میتوان گفت استارت آپ ایرانی به کسب و کارهایی گفته میشود که نیازها را براساس فناوریهای جدید راه اندازی میکنند. لازم به ذکر است که استارت آپ فقط به کسب و کارهای آنلاین محدود نمیشود. در کشور ایران به دلیل اینکه بیشتر استارتاپ های شکل گرفته حول تکنولوژیهای جدید راه اندازی میشوند اینگونه به نظر میرسد که همه استارت اپها آنلاین هستند در صورتیکه یکسری استارت آپها وجود دارند که کاملا سنتی هستند. بهتر است بدانید که استارت اپها طوری طراحی میشوند که به هیچ وجه قابل کپی کردن نباشند به این صورت است که اکثر آنها کم رقیب حتی بهتر است بگوییم بی رقیب هستند. بهتر است بدانید که تمرکز اصلی استارت آپها برای بیشتر دیده شدن و صحیح دیده شدن میباشند. استارتاپ ها برای شروع و راه اندازی احتیاج به سرمایه دارند بنابراین با حمایت مالی و سرمایه گذار کارشان شروع میشود. لازم به ذکر است که تفاوت استارت اپ با دیگر کسب و کار اینترنتی این است که استارتاپ ها قابلیت مقیاس پذیری دارند. منظور از مقیاس پذیری رشد کسب و کار نسبت به هزینههای آن است که به صورت نامتناسب میباشد. برای مثال اگر درآمد کسب و کار شما ۵۰۰ میلیون تومان در سال بوده که نسبت به سال گذشته دو برابر شده در صورتیکه هزینه شما تغییری نکرده است این بدان معنی است که کسب و کار شما مقیاس پذیر بوده است.