آخرین ارسال ها

اینستاگرام

مارا دنبال کنید

نوشته‌های تازه

جمع سپاری

گفته می‌شود که اولین بار مارک رابینسون نویسنده آمریکایی در سال ۲۰۰۶ در حوزه فناوری اطلاعات از جمع‌سپاری صحبت کرده و به آن رسمیت بخشیده است اما وب‌سایت معروف جمع‌سپاری کیک‌استارتر نوشته که افرادی مثل موتزارت، بتهوون، ویتمن، مارک‌تواین اولین هنرمندانی بودند که رسما از روش جمع‌سپاری به جای فروش مستقیم، برای تأمین هزینه آثارشان استفاده کرده‌اند. بنابراین می‌توان نزدیک به یک قرن تاریخچه برای جمع‌سپاری به شیوه امروزی در نظر گرفت، فناوری اطلاعات به گسترش این فرهنگ کمک زیادی کرده است و بر خلاف بسیاری از نظرات، ایده جمع‌سپاری یکی از ابداعات فناوری اطلاعات نیست.

جمع‌سپاری فقط دریافت حمایت مالی نیست

جمع‌سپاری فقط به این معنی نیست که درخواست حمایت مالی کنید، وقتی یک شبکه تلوزیونی از بیننده‌گان خود می‌خواهد که خبرنگار افتخاری آنها باشند و درخواست ارسال ویدئو و عکس می‌کند، وقتی یک روزنامه، خوانندگان خود را به روزنامه‌نگاری آماتوری دعوت می‌کند، وقتی یک برند برای حمایت کمپین تبلیغاتی خود درخواست مشارکت دارد، یا مثلا پروژه های متن باز آزاد مثل دانشنامه ویکی‌پدیا که هرکسی می‌تواند آن را کامل کند و ده‌ها پروژه آزاد دیگر نمونه های بارز جمع‌سپاری هستند که ماهیت کاملا غیر مالی دارند، حمایت های جمع‌سپاری به دوصورت مالی و معنوی صورت می‌گیرد.

فواید و مزایای جمع سپاری

اگر به ترکیب واژه جمع‌سپاری دقت کنید به دو کلمه جمع و سپردن خواهید رسید، در یک پروژه جمع‌سپاری ایده خودتان را مطرح کرده و درخواست حمایت می‌کنید، ما در اینجا حمایت مالی را مثال می‌زنیم، حالا اگر این درخواست واریز مبلغ را با فروش مقایسه کنید به این نکته پی‌خواهید برد که حمایت کنندگان به نوعی واقعی‌ترین مشتریان شما هستند، برای یک کسب‌وکار نوپا شناخت مشتریان واقعی و متقاعد کردن آنها از مهمترین بخش‌هایی اجرایی است. بخشی که سرنوشت یک کسب‌وکار را رقم می‌زند.

پس در جمع‌سپاری حتی اگر شکست هم بخورید و نتوانید حدنصاب حمایت لازم را کسب کنید، آمار نسبتا دقیقی از مشتریان و مخاطبان واقعی خود پیدا خواهید کرد. علاوه براین سایت‌ها و مراکز جمع‌سپاری اعتبار اجتماعی و تخصصی بالایی دارند و مانند یک رسانه، شما و ایده‌تان را معرفی ‌می‌کنند بدون صرف هزینه‌ای، حتی بهتر از یک مرکز تخصصی تبلیغات.

جمع‌سپاری یک چالش جدی

جمع سپاری به معنای واقعی مهارت‌های ارتباطی و میزان اعتبار ارزشی را که تصمیم دارید خلق کنید، به چالش خواهد کشید. کم نیستند متخصص‌های خوش ایده‌ای که با پشتکار فراون خودشان را در اطاق کار حبس می‌کنند تا کسب‌وکار خود را داشته باشند اما همین که می‌خواهند کسب‌وکارشان را به دیگران معرفی کنند به ضعیف‌ترین شکل ممکن این کار را انجام می‌دهند. در یک پروسه جمع سپاری به خوبی می‌توانید روش ارتباط و ایجاد انگیزه پروژه‌های موفق دنیا را الگو برداری کنید.

اعتبارسنجی به نیاز ارزش خلق شده و نوع مخاطب، دیگر چالش جمع‌سپاری است، یکی از بدترین چیزهایی که ممکن است برای یک کسب‌وکار یا ایده اتفاق بیفتد اجرای یک کار عالی و باکیفیت است که مشکلی را از کسی حل نمی‌کند و مخاطب خاصی ندارد! در جمع‌سپاری ایده و کسب‌وکار شما در همان مراحل اولیه اعتبار سنجی ‌می‌شود. اگر به دقت و با هدف به جمع‌سپاری نگاه کنید حتی در صورت شکست درسهایی خواهید آموخت که با سایر روش‌ها قابل قیاس نیست.

    پاسخ دهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای اجباری مشخص شده اند*