مهارت کار تیمی چگونه تعریف میشود
بیشتر کارفرمایان با کارکنانشان در موقعیتهای مختلفی کار میکنند. آنها میتوانند محیط را برای کارمندانشان سرشار از صمیمیت و دوستی کنند یا اینکه به هیچ یک از آنها اجازه نفسکشیدن ندهند. امروز، با مطالعه کسبوکارهای مختلف در مییابیم که قلههای مطرحشدن را آنهایی فتح میکنند که فضای گرم و دوستانهای را در محیط کار مهیا کردهاند.
کار تیمی در عمل برقراری تعامل میان کارکنان یک سازمان است. مفهوم تعامل هسته اصلی کار تیمی است. تعامل باید در عین رعایت روابط حرفهای کارکنان را به هم نزدیک کرده، کار هر کارمند بستر را برای کار دیگری مهیا کند.
کار تیمی عبارت است از کمکرسانی به همتیمی برای کامیابی در راه هدفی مشترک.
در کار گروهی موفق نقش آدمها مشخص است و مهارتهای ارتباطی گسترش و توسعه مییابد و افراد نقششان را بهتر ایفا میکنند. اهمیت کار تیمی به قدری است که میتوان گفت تا حدی ضامن انجام تکلیفهای گروه است.
تیمها چند دستهاند؟
مدیران باید گروه موردنظرشان را با توجه به نوع مجموعه و نیازهای آن در ذهن مجسم یا روی کاغذ طراحی کنند و بعد به اجرای طرح بپردازند. مسئولیت مدیر پیادهسازی صرف الفبای کار تیمی نیست. او باید روند تیم ورک را بیوقفه بررسی و بر اجرای آن نظارت کند و درصدد رفع هر گونه نقصانی برآید.
عدم نظارت بر کار تیم به این معنی است که بخشی از فرایند مزبور چنان که باید کارآمد نبوده یا فشار کار روی بخشی از گروه بوده و بخش دیگر وظایفش را انجام نداده است. فقدان عدالت در تقسیم وظایف موجب فرسودگی برخی از اعضای تیم و فروپاشی آن میشود. از دست دادن اعضا ضربهای کاری به تیم وارد میکند.
۱) همه چیز به خودم بستگی دارد :
شاید در این تجارت مهم ترین اصل این نکته است که هر چیزی که در تیم شما رخ می دهد به شما بر می گردد. اگر از اتفاقی در تیم خود راضی نیستید، فکر کنید در گذشته، چه زمانی آن اتفاق برای خود شما افتاده، مطمئن باشید باعث و بانی همه چیز خود شما هستید. همه چیز از شما شروع می شود .
اگر یک لیدر موفق و با انگیزه و پرانرژی باشید، مطمئنا افراد تیم تان هم به شما نگاه می کنند و تبدیل به لیدرهای کار کشته ای می شوند. اگر تا ظهر بخوابید، آنها نیز تا ظهر می خوابند. اگر خوب پیگیری کنید، آنها هم خوب پیگیری می کنند. اگر زیاد شوخی و لودگی کنید ، آنها هم شوخ و لوده خواهند شد. کاش امتحانش مجانی بود. درحالی که بسیار پر هزینه است وگرنه پیشنهاد می دادم امتحان کنید.
اگر محکم و مصمم باشید، آنها هم خواهند شد. اگر هدف داشته باشید، آنها هم دارند. همه چیز به شما بر می گردد، همه چیز. حالا دوست دارید تیم تان چگونه باشد؟ هر ویژگی که برای آنها می پسندید لیست کنید. آنگاه آن ویژگی ها را در خود جست وجو کنید و اگر نیافتید در خود بوجود بیاورید. این ویژگی ها می تواند شامل این موارد باشد:
منش و شخصیت ، رفتار مناسب اجتماعی ، پوشش مناسب و در شان کار ، پرانرژی بودن ، اطلاعات کامل داشتن ، مصمم بودن ، هدفمند بودن ، قدرت رهبری ، عامل بودن و…
تمام تغییرات را باید از همین امروز در خود ایجاد کنید. چون فردا خیلی دیر است. اگر تغییرات مثبت را هم اکنون در خود بوجود نیاورید، همان رفتارهای غلط در مجموعه شما همانند سازی می شود و زمانی به فکر تغییر می افتید که کار از کار گذشته و دیگر حتی اگر بخواهید نمی توانید چیزی را در خود و سپس در مجموعه تغییر دهید ، پس از حالا تغییرات مثبت را در خود ایجاد کنی